Pannónia T5 250, side Duna

Fotogalerie - POUZE PRVNÍ OBRÁZEK
Za "x" dosaďte ID číslo požadované galerie. Například id:1.
ID číslo je zobrazeno u jednotlivých galerií.

Pannonia - značka maďarských motocyklů vyráběná v budově Csepel v Budapešti v letech 1954–1975. Konstrukce byla založena na předválečném motocyklu Csepel 250.


ÚDAJE VOZIDLA: Pannonia T5
Výrobce:
CSEPEL
Výrobce sajda:  DUNA
Země původu: Maďarsko
Rok výroby: 1974, Počet válců/obsah: 1 / 250 cm3

Zdroj: https://pl.wikipedia.org/


Pannonia - značka maďarských motocyklů vyráběná v budově Csepel v Budapešti v letech 1954–1975. Konstrukce byla založena na předválečném motocyklu Csepel 250.

Pannonia TL - v roce 1954 se objevil model TL, který vycházel z designu Csepel 250, ale bylo v něm použito mnoho moderních řešení. Nejprve se jedná o řešení zavěšení zadních kol a použití integrované pohovky. Motor byl mírně upravený, spolehlivý a osvědčený jednoválcový dvoutaktní motor o objemu 250 ccm od společnosti Csepel, který generoval 10,5 k. Zpočátku byly Pannon vyráběny pouze v tmavě červené barvě. První dva roky byly motocykly vyráběny pod starým názvem a v roce 1956 byla představena značka Pannonia.

Pannonia TLT - o dva roky později, v roce 1956, se po dalších změnách objevila verze motocyklu. Rozsah barev se rozšířil, nejprve na pistáciovou zelenou a poté černou. Byly provedeny další konstrukční změny a vylepšení, řetěz byl uzavřen v krytu, blatník byl připevněn ke spodním zpožděním, aby se pohyboval s kolem udržujícím konstantní světlou výšku, úložný prostor v palivové nádrži byl zachován, ale byly přidány dvě plechovky na nářadí a baterie, byly použity lakované tlumiče, zvýšen výkon motor do 12 HP. Motocykl byl v této podobě vyráběn až do roku 1958.

Pannonia TLF (TLD) později T1. Písmeno F v názvu symbolizovalo zvýšení výkonu na 14 HP, což motocyklu umožnilo zrychlit na přibližně 105 km / h. Verze TLD, méně častá, měla místo dynama generátor. Bylo také provedeno mnoho konstrukčních změn; zadní svítilna ve tvaru kapky, vyměněná převodovka, žebra válce, prvky karburátoru, likvidované uložení v palivové nádrži, přidané lanko a lanko sytiče, zadní tlumiče se dvěma polohami napnutí pružiny pro jízdu sólo a spolujezdce, motor dodatečně připevněný k rámu pomocí konektoru na hlavě což celou konstrukci zpevnilo a snížilo vibrace motoru. Byly také vyrobeny exportní verze tohoto motocyklu do NDR a skandinávských zemí, které se vyznačovaly širší škálou barev a více chromovanými prvky. Tento model se s malými změnami vyráběl až do roku 1964 (od roku 1960 nejčastěji pod názvem T1).

Pannonia TLB de Lux 250 s postranním vozíkem Duna
Pannonia TLB - na základě modelu TLF byla vytvořena verze Pannoni s názvem TLB. Změny se týkaly hlavně těla, které bylo silně zastavěné a bylo přidáno mnoho dekorativních prvků. Zadní blatník se zkrátil, ale mnohem hlouběji, částečně zakryl kolo, byl vybaven chromovaným nárazníkem a nově tvarovanou lampou. V přední části byla upravena tělesa tlumiče a světlomet byl umístěn ve stylovém plechovém krytu. Přidán byl také indikátor nabití baterie. Motor byl částečně zakryt chromovanými kryty, které nahradily boční plechovky, takže palivové nádrže s vestavěným kontejnerem byly znovu připojeny. Sedlo bylo rozděleno na dvě části s rukojetí pro cestujícího. Objevilo se také mnoho menších změn a dekorativních prvků, díky nimž byl v té době vzhled tohoto modelu velmi moderní. Tyto motocykly byly převážně vyváženy do tehdejší NDR a Sovětského svazu. Byl použit standardní motor a stejně jako v případě TLF byly některé z nich TLD zapalované baterií.

Pannonia T5 - v roce 1964 se objevil model T5, ve kterém bylo znovu provedeno několik změn, z nichž nejvýznamnější bylo použití kol s menšími brzdovými bubny a odlišným upevněním paprsků. Navzdory pokračující popularitě modelu Pannoni, který byl solidním motocyklem s poměrně jednoduchým a snadno použitelným designem, bylo známo, že technologie ze 40. let, na nichž byla tato konstrukce založena, je již zastaralá a je třeba ji důkladně upravit. Model T5 proto nepřinesl mnoho nového, protože již v té době se továrna začala připravovat na výrobu motocyklu, který by splňoval nové standardy. Byly provedeny experimenty s hliníkovými válci a dvouválcovými jednotkami. V budoucnu to vedlo k vytvoření modelu P20. Vznikne mírně upravená verze T5H, která se bude společně s modely T10 a P20 vyrábět téměř do konce roku 1975.

Pannonia P10 - v roce 1967 byl vydán model, který již měl vlastnosti nového designu, ale stále vychází z modelu TLF. Hlavní změny se týkají přední části motocyklu, kde byly použity tlumiče tlumené olejem, byla upravena konstrukce světla a volantu, byla instalována modernější nádrž, byl upraven tvar hlavy a válce, vylepšen výfukový systém (tlumený), byl změněn systém sání vzduchu karburátoru, bylo změněno zadní vahadlo, ale také sedadlo bylo mírně upraveno.

Motocykly se vyráběly až do roku 1975. Celkem bylo vyrobeno přes 600 000 kusů. Více než 70% produkce bylo vyvezeno, přičemž největší množství bylo dovezeno do SSSR (až 25 000 ročně, počínaje modelem TLB).