Motocykl 49



Iž 49 (azbukou Иж49) Sovětský motocykl střední třídy o objemu 350 cm³ vyráběný v letech 1951 – 1958 v továrně IZHEMA v Ivževsku. Po ukončení druhé světové válce, Sovětský svaz (SSSR), získal jako součást reparací zařízení německé společnosti DKW, včetně dokumentace a do Sovětského svazu do továrny Izhema byly přemístěny výrobní stroje včetně hlavního konstruktéra Hermana Webera a jeho asistentů. Tito se podíleli na výrobě motocyklu IŽ 350, který byl v podstatě DKW NZ 350. Po vylepšení konstrukčních vlastností, odpružení teleskopické přední vidlice a zadní hydraulické tlumiče se začal v letech 1951-1958 vyrábět motocykl IŹ 49. Další modely po IŽ 49, byly značeny jako IŽ 56 dále pak následovaly modely Planeta, Jupiter atd.. Celkem bylo vyrobeno IŽ 49 -  507 603 kusů. Motocykl se mezi lidmi stal velmi oblíbeným, díky kvalitnímu zpracování, stabilitě, dobrému ovládání, dobré prostupnosti, nízké spotřebě a velkému dojezdu. Motocykly IŽ byly často doplněny i postranními vozíky. Motocykl je vybaven jednoválcovým dvoutaktním motorem, nevýhodou byla litinová hlava, která se v létě přehřívala. Maximální rychlost 90 km/hod, při 60km/hod dojezd 300 km.



ÚDAJE VOZIDLA: IŽ 49

Výrobce: Závod Izhevsk strojírenský závod v Ivževsku. Koncern Kalašnikov
Země původu: SSSR ( Svaz sovětských socialistických republik)
Rok výroby: 1955
Počet válců: 1, obsah: 346 cm3, vzduchem chlazený.
Zdvih pístu 85 mm, Otvor válce 72 mm, Komprese 5,8:1
Výkon: 11,5 HP / 8,5 KW při 4000 ot/min,
Směs: benzín + olej 2T, poměr 25:1, typ karburátoru K-28
Max rychlost 90 km / hod, spotřeba 4,5 l/100

Spojka v olejové lázni, převodovka 4 stupňová, převod z boxu na řetěz zadního kola 2.33

Délka: 2 120mm, šířka: 770 mm, výška: 980 mm, rozvor kol: 1 430 mm, světlost: 140 mm
Váha: 160 kg, Rám lisovaný a svařovaný,
Odpružení: přední vidlice teleskopické s hydraulickými tlumiči, zadní odpružená pružina s hydraulickými tlumiči
Brzdy: bubnové čelisti
Pneumatiky: 3,25-19“